בטון (Thermal Foam Concrete) TFC
בטון TFC הוא בטון מוקצף בעל ערכים תרמיים (0.065-0.15), קל משקל (150-600 ק"ג למ"ק) המיוצר בטכנולוגיה מתקדמת וניתן ליישום במגוון רחב של שימושים בשוק הבנייה.
למה המוצר מעניין אותנו?
בטון TFC מבוסס על טכנולוגיה מתקדמת (חלקה מוגנת בפטנט) לייצור בטון מוקצף עם תכונות פיזיקליות ומכניות משופרות. בטון TFC מיושם באתר עצמו מתערובת צמנט עם מוספים ומקציף אורגני, בסוף התהליך מתקבלת תשתית מתאימה ואיכותית לריצוף, איטום וכדומה.
שימוש בבטון TFC כמצע למילוי מתחת לריצוף: מעניק בידוד תרמי לרצפת המבנה, חוסך את הצורך בביטון צנרות, מהווה תשתית יציבה ונוחה לעבודה לפניי ביצוע ריצוף (בכך מייעל את עבודת הטייח ועבודות אחרות המבוצעות לפניי שלב הריצוף), מיעל את עבודת הרצף (תשתית ישרה להדבקה בלבד).
מפחית משמעותית את העומסים על המבנה, בכך מתאפשר ליזם או לקבלן להשיג חיסכון רב בעליות בניית השלד ויסודות הבניין.
השיטה מבוססת על טכנולוגיה שכבר בוצעה באלפי מבנים ברחבי העולם במשך שנים רבות. לבטון TFC יתרונות רבים כתחליף מעולה לסומסום, חול, מדה, ומצעים אחרים המשמשים כיום כחומרי מילוי.
מתאים למגוון יישומים
הצפיפות (משקל מרחבי) של בטון TFC היא 150-600 ק"ג למ"ק וניתן לבחור מטווח זה על פי דרישות הפרויקט.
לשם השוואה, הצפיפות של חומריי המילוי הקיימים כיום למילוי מתחת לריצוף מובאת להלן (בטבלה בצד).
שימושים נוספים של בטון TFC:
אודות החברה
חברת 3FLOOR היא חברת בת של קבוצת ארגיל, הקבוצה הוקמה בשנת 1993 והינה חברה בבעלות פרטית מהחברות המובילות בתחום הבנייה, תשתיות, חפירה, מחצבות, הובלת מצעים, משאבות בטון, משאיות מיקסר בטון, ייצור תערובות בטון יבשות, ציוד כבד ועוד.
היישום של הבטון TFC מבוצע באתר על ידי צוותים של חברת FLOOR3, בכך מובטח יישום קפדני, מדויק ואיכותי על ידי חברה וותיקה ומנוסה.
שימוש בבטון TFC בפרויקט, יכול להביא להפחתת מעל ל- 80% ממשקל המצעים במבנה בהשוואה למצעים של חצץ 'סומסום' (בצפיפות 300 ק"ג/מ"ק). מכאן, ששילוב עם תכנון קונסטרוקטיבי מתאים, יכול להביא לחיסכון ניכר בפלדה, בטון ובגודלם של האלמנטים הקונסטרוקטיביים של המבנה. דבר המוביל לחיסכון כספי ולהגדלת הרווח ליזם ולקבלן. (ראה סימולציית חיסכון למבנה בהמשך).
הפחתת עומס על המבנה – חסכון בעלויות השלד
המרכיב העיקרי של הבטון TFC הוא אוויר – מרכיב הזמין ומצוי בחינם בכל אתר בנייה. במרכיב העיסה הקשויה נלכד עד כ90% אוויר הכלוא בנקבוביות ובבועות הבטון. בכך, נחסך משקל רב מהמבנה, דבר שבתכנון נכון מביא לחיסכון בכמויות פלדה ובטון קונסטרוקטיבי. היישום מתבצע עם מקציף ממקור אורגני המוזן ממשאבה, ערבוב החומרים מבוצע במחולל הקצפה באתר הבניה עצמו.
המחשה – בבניין בבנייה רוויה בשטח רצפה של 6,000 מ"ר, גובה מילוי 12 ס"מ ( 720 קוב) שימוש בבטון TFC במקום בחצץ "סומסום" למילוי ברצפה יביא לחיסכון של כ- 936 טון מהעומס על המבנה. כלומר לחיסכון של מעל 80% במשקל מצעי המבנה. טבלת השוואה למשקל חומרי המילוי הנדרשים ל- 720 מ"ק מילוי (מבנה 6000 מ"ר) מובאת בצד.
לבדיקה מעמיקה, ראה סימולציית חיסכון למבנה בפרק ה-"אסמכתאות".
חומר חזק, איכותי ואחיד כתשתית מוכנה לריצוף
בטון TFC ניתן ליישום ופילוס ישירות על שכבת הבטון הקונסטרוקטיבי ולאחר פריסת צנרות על הרצפה. לאחר היישום, מתקבלת תשתית ישרה ומוכנה להדבקת ריצוף בטיט או בדבק. בכך נחסך הצורך לבטן בנפרד את צנרות המים, החשמל הביוב ותשתיות נוספות העוברות ברצפה.
ניתן ליישם מדה מתפלסת ישירות על הבטון TFC כהכנה להנחת פרקט למינציה ובכך נחסך הצורך לרכוש וליישם ריצוף סוג ב' כתשתית לפרקט ושטיחים.
חוזקו של בטון TFC כמצע לריצוף נבדק (ראה תעודת בדיקת מכון התקנים בפרק "אסמכתאות"). כמו כן, במקרה של תקלה ונזילה מתחת לריצוף, בטון TFC עדיף על פני מצע "הסומסום" מאחר והוא מאט ומפחית את הולכת המים והתפשטותם מתחת לריצוף הדירה. בנוסף לכך, עם בטון TFC ניתן לרצף עם טיט לריצוף בעובי 1.5-2 ס"מ בעוד שעל גביי חצץ סומסום או חול נהוג לרצף עם טיט בעובי 3-4 ס"מ.
בידוד תרמי ושילוב מעולה עם מערכת לחימום תת רצפתי
יישום שכבה של בטון TFC מהווה בידוד תרמי ותשתית יציבה שעליה ניתן לפרוס את צנרת החימום התת רצפתי ישירות. הדבר מעניק בידוד תרמי משופר בין קומות ובכך מפחית זליגת חום לחללים סמוכים ולדירות שכנות ומביא לחיסכון בעלויות החימום.
התנגדות תרמית של בטון TFC בעובי 10 ס"מ הינה r=1 (צפיפות 400 ק"ג למ"ק). מכאן כי בידוד זה גבוה בכ- פי 4 מהמקובל לבידוד חימום תת רצפתי בארץ. מומלץ ליישם בנוסף יריעה רפלקטיבית מתחת לצנרת כדי להשיג יעילות גבוהה אף יותר.
חיסכון בשינוע ואחסון חומרים באתר
בטון TFC חוסך כ- 80% מהמשאיות הדרושות להובלת סומסום ומצעים אחרים למילוי כמצע לרצפה במבנה מגורים סטנדרטי בבנייה רוויה. הובלה, פריקה וניהול אספקה גוזלים זמן עבודה רב ממנהל הפרויקט. גם בהשוואה לחלופות של יציקות בטון מתפלס או מדה, שמצריכות משאבת בטון , יישום בטון TFC מציע חסכון רב באחסון ושינוע חומרים באתר, מפני שמעל 80% ממרכיבו הוא אוויר.
קיצור זמני עבודה
קצב היציקה והפילוס של בטון TFC גבוה וניתן ליישם קומות שלמות ביום אחד, (וגם לעבוד עם מספר צוותים במקביל).
בטון TFC משיג פתרון עבור מספר דרישות: תרמי, תשתית יציבה, הגנה על צנרת מים וחשמל, הכל בשכבה אחת.
יתרונות נוספים:
הבטחת איכות הביצוע
בהתאם למאפיינים שהוזמנו, היישום מתורגם לביצוע בטון TFC בצפיפות הנדרשת ויציקה מבוקרת באתר.
יישום בטון TFC מתבצע בתהליך ייצור רציף ללא עצירות לכל אורך הביצוע, ללא צורך בהחלפת מיקסר, מלווה בדגימות שקילה ובקרות איכות תוך כדי הייצור המבוצעות כל 2-3 פעמים בשעה.
היישום ילווה בעתיד באפליקציה שתשדר ותשמור את הנתונים של כל ביצוע במרכז הנתונים בענן המידע של Floor3.
כמו כן, ניתן להזמין מעבדה מוסמכת לנטילה ובדיקת תקן.
תרומת המערכת בהיבטים ברי קיימא
ערכי הבידוד התרמי
נציג להלן דוגמא לערכי הבידוד התרמי של בטון TFC לעומת חלופה של פוליסטירן (קלקר) בעובי יישום מתאים על מנת לענות על דרישת התקן לבידוד תרמי 1045 (דוגמא זאת נמצאה כחלופה אפשרית לגג מבנה משרדים באזור אקלימי ג').
הבטון TFC למעשה מחליף גם את שכבת הבידוד וגם את שכבת הבטון הקל לשיפועים ומהווה תשתית מוכנה ומשופעת לאיטום הגג (כפוף להנחיות יועץ איטום לגביי הפרויקט הספציפי).
השוואה לחלופות מקובלות – חצץ 'סומסום'
בהתאם לכלל היתרונות כפי שפורטו עד כה, נמצא כי הבטון TFC הינו חלופה עדיפה על פני המצע הנפוץ כיום בשוק הבנייה הישראלי – חצץ הסומסום או חול . סומסום משמש כבר שנים כחומר מילוי מתחת לריצוף. בפועל, אם בוחנים את תכונותיו של הסומסום למבנה, ניתן לומר כי מלבד היותו חומר מילוי, מרבית השפעותיו הן שליליות למבנה. המסה של הסומסום גבוהה ובכך הוא מגדיל את העומס על המבנה, עלויות ההובלה גבוהות והוא מייצר אבק ולכלוך (בחורף מסופק רטוב ולא מייבשים אותו לרוב). הוא ממקור טבעי מתכלה וחציבתו כרוכה בנזקים סביבתיים גבוהים.
למעשה לסומסום אין ממש תכונות המועילות למבנה מעבר להיותו מלאן נפח. הוא אינו מבודד אקוסטית, אינו מבודד תרמית ולמעשה מלבד חומר מילוי, אין לו תועלת למבנה ועיקר השפעתו היא מזיקה. כל אלו הן אינן תכונות שנבקש להשיג מחומר מילוי.
חסרון נוסף של חצץ סומסום מתגלה במקרה של נזילה מתחת לריצוף, הסומסום מאפשר את התפשטות הרטיבות מתחת לריצוף הדירה.
השוואה למצעים קלים אחרים - מצע בטון המכיל כדורי פוליסטירן בתפזורת (בטון וקלקר)
בשוק הבנייה מזה שנים נעשה שימוש בבטונים "קלי משקל" בטונים מסוג זה מעורבבים עם אגרגטים קלים, קלקר פומיס וכדומה, בטונים אלו מגיעים למסה סגולית של כ- 800-1200 ק"ג למ"ק שהינה גבוהה מזו של בטון TFC, בטון TFC מסוג D-400 (כ- 400 ק"ג למ"ק). כמו כן, השימוש בפוליסטירן (קלקר), מלבד הנזק הסביבתי הנוצר מהייצור שלו, מחייב שינוע והוספה של הקלקר באתר.
מנגד, המרכיב המשמעותי בבטון TFC הינו אוויר – חומר גלם הנמצא זמין בכל אתר בנייה ואינו מצריך ייצור ושינוע. נציג להלן השוואה בין בטון TFC למצעים אחרים (משקל סגולי, בידוד תרמי, עלות יישום מוערכת).
טביעת רגל פחמנית
בטון TFC מכיל מלט, מוספים, מקציף ממקור אורגני ממוחזר ואוויר. מאחר וההקצפה נעשית על ידי הזרמת אוויר טבעי באתר הבנייה עצמו, כל מערבל בטון המגיע לאתר מספק חומר ליציקה השווה לנפח הגדול פי 5 מנפחו של המערבל.
ההשפעה הסביבתית וטביעת הרגל הפחמנית מופחתות באופן משמעותי עקב כך (פחות חומר, פחות מים, פחות דלק להנעת משאיות).
בתכנון נכון בטון TFC יכול להחליף את הצורך בשימוש בפוליסטירן לבידוד (שיש לו טביעת רגל סביבתית משמעותית) ואינו כולל שימוש בחול או חצץ ממקור טבעי.
תכולת חומר ממוחזר – סעיף חדשנות בתקן לבנייה ירוקה
תערובת הבטון TFC כוללת עיסה צמנטיט, מים, מוספים, חומר הקצפה אורגני ממקור ממוחזר, אוויר ומוספים על פי הצורך. ההקצפה בבטון TFC מסוג D-300 לוכדת אוויר בנפח של מעל לכ -80% מנפח המוצר הקשוי. מכאן, שהמוצר העיקרי שבו נעשה שימוש בבטון TFC הוא אוויר.
לכידת האוויר מתבצעת בתהליך היצור באתר, מכאן נחסכות עלויות "שינוע של אוויר" כפי שנעשה במוצרים אחרים כגון קלקר. כלומר, ברור כי השימוש באוויר ולכידתו באתר רגע לפני היציקה מהווה יתרון סבבתי משמעותי.
כמו כן מתבצעים כיום ניסיונות לשלב תחליף מלט ממוחזר ברמה של 10-20% בבטון TFC.
מאחר ובשלב זה קיים קושי להשיג ניקוד כ-"חומר ממוחזר", אנחנו סבורים שהחומר יכול לזכות בניקוד בסעיף "החדשנות" בתקן לבנייה ירוקה (ראה טבלת "ניקוד לתקן" בהמשך).
אינו רעיל לסביבה ועמידות משופרת לאש
מרכיבי הבטון TFC נבחנו ונמצאו כחומרים שאינם רעילים לסביבה (ראה אישור MSDS בפרק "אסמכתאות"). בנוסף, נמצא במחקרים כי לבטון מוקצף כדוגמת הבטון TFC יש יתרונות עמידות אש על פני בטונים "רגילים". להלן גרף מתוך מחקר השוואתי בנושא.
בטון TFC בצפיפויות D300, D400, D500, D600
TFC D300, D400, D500, D700
המלט של הבטון TFC
בטון TFC בצפיפות D600
תו תקן לצמנט "נשר"
בטון TFC D300
בטון TFC D300
D300
D400
D500
08/2022
10/2022
08/2022
02/2022
09/2022
09/2022
11/2022
10/2022
10/2022
10/2022
בטון TFC בצפיפויות D300, D400, D500, D600
TFC D300, D400, D500, D700
המלט של הבטון TFC
בטון TFC בצפיפות D600
תו תקן לצמנט "נשר"
בטון TFC D300
בטון TFC D300
D300
D400
D500
08/2022
10/2022
08/2022
02/2022
09/2022
09/2022
11/2022
10/2022
10/2022
10/2022
חסכון בעלויות בניית שלד ובידוד תרמי כתוצאה משימוש בבטון TFC כתחליף למצעים ובטון שיפועים בגגות ובמרפסות
הנחת העבודה היא שהפחתת עומס של כ-200 ק"ג לכל מ"ר רצפה ע"י מעבר למילוי בבטון TFC, מול חלופה של מילוי חצץ "סומסום", צריכה להתבטא בהפחתת העומסים על השלד.
מכאן מתבקשת האפשרות להפחתת עובי בטון תקרות, כמות פלדת הזיון וכן ירידה של כמות הפלדה והבטון הנדרשים ביסודות המבנה.
הסימולציה שבוצעה
לצורך אימות ההנחה, נערכה בדיקה במערכת של חברת StructurePal – סימולציה ממוחשבת אלגוריתמית. נבחר מבנה מגורים טיפוסי של 10 קומות הנבנה בשיטות שלד בטון המקובלות בשוק ולצורך ההשוואה חושב מילוי בטון "TFC D300" במשקל מרחבי 300 ק"ג/מ"ק בהשוואה למילוי חצץ 'סומסום' במשקל מרחבי 1,600 ק"ג למ"ק.
גובה המילוי בקומה סטנדרטית חושב כ- 15 ס"מ מפני בטון עד פני ריצוף, וגובה מילוי ממוצע בקומת פנטהאוז 30 ס"מ. בגג נלקח בחשבון גובה בטון ממוצע של 20 ס"מ (לצורך שיפועים).
תוצאות הבדיקה שהתקבלו
סיכום תוצאות בדיקת השלד מראה לגבי המערכת כולה נמצא חיסכון כולל של 6-7 אחוז בכמויות חומרי בניה וחיסכון של כ-49 ₪ למ"ר רצפה בחישוב על פי מחיר בטון ופלדה (לפי מחירון דקל 3/2017). חסכון המשקל הכולל (בטון) של המבנה הגיע לכדי כ- 20% פחות.
בנוסף התקבל כי שימוש בבטון TFC יכול להפחית צורך בשימוש בפוליסטירן לבידוד תרמי כמו גגות וקומות מעל חניונים. הנחת העבודה שלנו היא כי במבנה זה יהיה חיסכון של כ- 1,200 מ"ר פוליסטירן (קלקר) בעלות יישום של כ- 30 ₪ למ"ר (כולל עבודה).
כלל החיסכון המוערך בעלויות בניית שלד ובידוד תרמי כתוצאה משימוש בבטון TFC מגיע לכדי כ- 55 ₪ למ"ר בנוי.
אפשרות לחסכון נוסף
מקרה מבחן זה נבדק לפי הנחות עבודה שמרניות מבלי לשנות את גיאומטריית המבנה. בפועל ככל הנראה שבבדיקה ותכנון מחודש של מבנה שבו בוצעו פעולות להפחתת עומסים על השלד, ניתן להגיע לתוצאות טובות יותר וככל שהמבנה גבוה יותר התרומה של הפחתת המשקל משמעותית יותר.
כמו כן הפחתת משקל ממרפסות זיזיות למשל מביאה לחיסכון של מעל 40% בבטון ופלדה באלמנטים אלו.
אתר זה עושה שימוש בקובצי cookies, לרבות קובצי cookies של צד שלישי, עבור שיפור הפונקציונליות, שיפור חוויית הגלישה, ניתוח התנהגות גולשים (web analytics) ושיווק ממוקד. המשך גלישה באתר זה מבלי לשנות את הגדרת קובצי ה-cookies של הדפדפן, מהווה אישור לשימוש שלנו בקובצי cookies.
למידע נוסף, עיין בהצהרת הפרטיות שלנו.